Followers

~~KENAPA MENGUAP BOLEH BERJANGKIT??~~


Assalamualaikum dan hi semua!!baru-baru ni nurul dengan kawan-kawan nurul ada bercakap pasal menguap..diorang tertanya-tanya kenapa kita menguap..dan yang peliknya, menguap ni boleh berjangkit pulak..ada something special ke dengan menguap ni??so, bagi menjawab pertanyaan kawan nurul tu..sini nurul nak kongsi dengan korang semua kenapa menguap boleh berjangkit..

menguap adalah proses yang tidak dapat dikawal (involuntary process) yang membuatkan kita  menyedut nafas secara mendalam, meregangkan otot di sekitar telinga dan diakhiri dengan hembusan nafas..
Terdapat beberapa teori mengapa manusia menguap..

 1. Teori fisiologi
Dikatakan menguap mampu menarik lebih banyak oksigen ke dalam badan dan membuang pembentukan karbon dioksida yang berlebihan. Persoalannya, jika menguap mampu menyedut lebih banyak oksigen, yang anehnya tidak pula kita menguap semasa sedang bersenam? Menurut kajian seorang saintis neuro, bekalan oksigen tambahan atau mengurangkan bekalan karbon dioksida tidak akan mencegah perbuatan menguap.
2. Teori bosan

Kita cenderung untuk menguap semasa kita bosan menunggu giliran membayar bil air atau bil elektrik di pejabat pos, berada dalam trafik kesesakan lalu lintas. Tetapi  teori ini tidak menjelaskan kenapa atlet suka menguap sebelum bermulanya pertandingan. Ini membawa kepada teori seterusnya..

3. Teori menyejukkan otak (brain-cooling theory)
Menguap sedikit sebanyak mampu membekalkan aliran keluar masuk oksigen ke dalam otak melalui saluran darah. Suhu otak akan lebih sejuk dan ini mampu membantu menajamkan fikiran dan seseorang itu kembali fokus. Secara tidak langsung, menguap membantu kita untuk lebih berjaga-jaga. Bayangkan jika satu kelompok menguap serentak, maka semua orang akan lebih alert sama ada dalam menentang musuh atau fokus di dalam kelas.


Kenapa menguap boleh berjangkit?
Ini semua adalah kerana mirror neuron (neuron yang menyebabkan satu makhluk dalam satu spesis yang sama mengajuk perbuatan masing-masing). Jadi tidak salahlah jika dikatakan manusia itu suka meniru perbuatan orang lain kerana mereka memang dilahirkan, diimplantkan sebegitu..
- Kajian mendapati mereka yang menghidapi penyakit autism (tidak mempunyai social skill yang baik) tidak banyak 'mangajuk' perbuatan menguap ini. Oleh itu, ini menyokong bahawa teori menguap berjangkit ini juga bergantung kepada keboleh upayaan empati (perasaan) seseorang..

nak tau lebih lanjut lagi pasal mengantuk ni...tekan KENAPA KITA MENGUAP..
~~oklah..semoga bermanfaat...take care~~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...