Followers

~~MENGAPA DOKTOR BEDAH PAKAI BAJU WARNA HIJAU??~~


Assalamualaikum dan hi lovey dovey semua...korang semua apa khabar??dah lama nurul tak update blog kan??so sorry ea...nurul bz sekarang ni..banyak sangat keje nak kena buat..huhu..tapi, takpe, selagi korang semua masih ada disini, nurul akan sentiasa berkarya untuk korang semua..hee..


oklah, kali ni nurul nak berkongsi dengan korang satu fakta menarik mengenai doktor bedah..korang semua perasan tak yang doktor bedah ni semuanya pakai baju warna hijau..agak-agak korang lar kan, kenapa baju diorang warna hijau ea??bukan warna hitam ke??pink ke?well, nurul honey..mestilah pink kan??tehee..so, untuk menjawab persoalan itu, jom skrol ke bawah!!

- Pada mulanya doktor dikatakan memakai baju warna putih kerana ia melambangkan kesucian..

- Bagaimanapun, seorang doktor yang berpengaruh telah menggantikan warna putih dengan warna hijau kerana menurutnya warna hijau lebih sejuk...

-  Hijau memang sesuai bagi doktor untuk melihat lebih baik di ruang pembedahan, kerana hijau adalah warna yang berlawanan dengan warna merah...

 - Hijau dapat menyegarkan mata ahli bedah semasa melihat benda-benda bewarna merah, termasuk organ-organ tubuh yang berlumuran darah ketika pembedahan..

- Melihat warna merah terus menerus menyebabkan signal warna merah di otak memudarkan sensitiviti terhadap variasi warna merah..

- Alasan lainnya, adalah untuk terus menerus berfokus pada warna merah akan menyebabkan pakar bedah kurang memberikan tumpuan dan menggangu penglihatan doktor..

- Jika warna baju pakar bedah bewana hijau, ilusi ini akan menurun dan tidak akan mengganggu penglihatan doktor..

so, how is it???dah tau kan??nanti kalau adik tanya, bolehlah jawab kan??

act, fakta ni dicari dan dikongsi kerana adik nurul yang banyak tanya tu tanya nurul pasal ni..memang mengelabah sekejap sbb tak tau nak jawab apa..ahakz..

sekian..semoga bermanfaat..

plis ya..klik my nuff..tq all..xoxo..




18 comments:

  1. best gak tau benda camni, nanti leh belagak cam doc.....

    ReplyDelete
  2. a ver informative entry, pernah gak terfikir cm tu, kenapa kena wrne ijau, igtkan mmg suke2 je

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..hehe..
      ..skrg dah tau..
      ..bolehlah jawab soklan adik..
      ..keke..

      Delete
  3. wah . Baru tahu sekarang ni ... sebelum ni tak pernah tahu pun . Haha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..hee..
      ..samelar..
      ..baru je tau..
      ..hee..

      Delete
  4. cuba buka blog hana. agak-agak sejuk x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..haha..
      ..sejuk lar kot..
      ..warna hijau kan??
      ..hihi~~

      Delete
  5. owh baru tahu sebabnya. tak terfikir pulak sebelum nie.

    ReplyDelete
  6. baru tahu...minta izin copy ye....

    ReplyDelete
  7. menarik... cam tu ropanya fakta sebenar.. ayu dah follow sini... follow ayu jg kalau sudi..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...