Followers

~~KEINDAHAN BUNGA LAVENDER~~


Assalamualaikum dan hello semua..lama kan nurul tak berentry-entry??sibuk sangat..sory ye geng!!kali ni nurul akan cuba post entry sebanyak yang mungkin ok!!hee~~

sekarang ni, nurul sedang belajar crochet..so, dah banyak projek yang nurul buat..headband, phone case, bag, bekas botol air..nurul happy sangat2 dapat belajar crochet..dah lama sangat nurul nak belajar tau..baru sekarang jumpa seorang hamba Allah yang bernama Kak Mira sanggup ajar nurul..free of charge pulak tu...semoga Allah sentiasa melimpah ruahkan rezekinya..Amin..InsyaAllah, ada masa nanti, nurul upload gambar-gambar project nurul k..

so, kali ni nurul nak berkongsi dengan korang semua kecantikan dan keunikan bunga lavender..cantik sangat tau.. tapi sayang, kat Malaysia ni, bunga lavender tak boleh ditanam sebab cuaca kita yang tak mengizinkan..tapi takpelah, tengok gambar pun jadi gak..hehe..semoga kita semua boleh mendapat iktibar dari ciptaan Allah swt ini..

- Lavender aka lavendel aka Lavandula = sejenis tumbuhan berbunga dalam suku Lamiaceae yang memiliki 25-30 spesies..
berbentuk kecil dan berwarna ungu..
mengandungi linalool..
- berasal  dari = wilayah selatan Laut Tengah sampai Afrika tropis dan ke timur sampai India.. 
- Tanaman ini juga tersebar di Kepulauan Canaria, Afrika Utara dan Timur, Eropa selatan (terutama Perancis selatan), Arabia, dan India..
- tumbuh liar di daerah di luar daerah di tempat asal..

- KHASIAT
 = bunganya boleh digosok-gosok ke tubuh untuk mengelakkan gigitan nyamuk
salah satu dari dua belas minyak esensial dalam aromatherapi..
digunakan untuk menyeimbangkan kelembapanan kulit, sekaligus menyejukkan dan menghaluskannya..
memiliki khasiat menurunkan stress..
mengandung antiseptik yang boleh membunuh kuman dan bakteria..
 sebagai pembersih dan pengharum lantai..






















SubhanaAllah..Maha Suci Allah yang menjadikan kehidupan begitu indah sekali..

~~semoga terhibur...take care~~

8 comments:

  1. ya allah..cantiknya ciptaan tuhan kan..boleh buat photoshoot tu...singgah blog ini'

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang cantik...
      tenang je hati bila tengok..
      tq iyka singgah blog nurul honey..
      hee~~

      Delete
  2. cantik bunga ni. love purple.. :)

    Jom join segmen ni kalau belum.. 100 penyertaan terawal akan dapat 1pcs Sticker Fridge Magnet / 1pcs Button Badges. Dan rebut hadiah2 menarik yang lain.. ^_^

    http://kampung-kameq.blogspot.com/2013/02/segmen-ucapan-selamat-hari-lahir-buat.html

    ReplyDelete
  3. subhanallah...i'm so into purple...cantik kan..jemput singgah n follow..:) http://mrsupham.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. indahnya ciptaan tuhann,, Ika tak pernah tengok bunga ni,, sebb ika kat kpg,, org kpg ktakan,,:D bez,, cntik,, kalau kat tmpt ika ni ada bunga ni, sebulan saya sewa tmpt ada bunga tuh untuk tmpt tidw,,ahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. nurul pun org kpg jga..
      memang cantik..
      hehe~~

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...