Followers

~~PRESIDEN TAULADAN DAN TERMISKIN DI DUNIA~~


Assalamualaikum dan hi buat semua..kali neyh nurul nak kongsi dengan korang semua mengenai kisah PRESIDEN MAHMOUD AHMADINEJAD..dialah merupakan presiden paling miskin di dunia dan boleh dijadikan teladan..merupakan presiden IRAN iatu salah sebuah negara islam..nurul sangat-sangat meminati beliau dari sekolah menengah lagi..cakap lebat pun tak guna juga..let's check it out!!~~

1) pertama kali menjadi presiden, beliau telah mendermakan seluruh karpet istana iran kepada masjid-masjid di Teheran dan menggantikannya dengan karpet biasa yang mudah dicuci..

2) beliau mendapati terdapat ruang untuk menyambut tetamu yang besar, lalu memerintahkan ditutup ruang tersebut dan menggantinya dengan ruang biasa dengan 2 kerusi kayu biasa tetapi nampak elegan..

3) beliau bersahabat baik dengan tukang cuci rumah dan pejabat beliau..

4) di bawah kepimpinannya, beliau mengarahkan supaya menteri2 datang berjumpa dengan beliau dan menandatangani dokumen yang mengandungi arahannya dimana menekankan menteri2 supaya mengamalkan hidup yang sederhana dan mementingkan kehidupan rakyat..

5) langkah pertama beliau adalah mengumumkan kekayaan dan hartanya yang terdiri daripada Peugeot 504 tahun 1977, sebuah rumah sederhana warisan ayahnya 40 tahun yang lalu di sebuah daerah di Taheran, dan satu-satunya wang yang masuk ke dalam bank beliau ialah gajiinya sebagai presiden..

6) gaji beliau sebagai pensyarah hanyalah US250..

7) beliau tidak mengambil gajinya sebagai presiden kerana bagi beliau gaji itu harus digunakan untuk keperluan rakyat..

8) beg yang selalu dibawa beliau berisikan roti yang dibuat oleh isterinya dan menikmati makanan tersebut dengan gembira dan menghentikan makanan yang disediakan untuk presiden..

9) beliau juga telah menukar polisi aircarft presiden kepada kargo yang boleh menjimatkan cukai rakyat dan dirinya sendiri..beliau juga meminta untuk menaiki kapal terbang kelas ekonomi..

10) beliau selalu mengadakan mensyuarat dengan menteri2 bagi mengetahui aktiviti dan keberkesanan program yang telah dijalankan dan telah mengubah protokol istana supaya senang bagi menteri2 untuk terus berjumpa dengan beliau..

11) ketika menginap di hotel, beliau selalu meminta bilik yang kecil kerana beliau suka tidur di atas lantai sahaja beralaskan karpet dan selimut..beliau juga hanya tidur di depan ruang tamu rumahnya sahaja..

12) ketika solat berjemaah, beliau tidak duduk di saf yang paling depan tapi duduk bersama-sama dengan rakyatnya..

13) bahkan ketika azan berkumandang, beliau akan segera solat walau dimana beliau berada dengan hanya beralaskan kain biasa..

baguskan beliau..semoga Iran akan sentiasa berada dalam jagaan beliau dan dilindungi ALLAH..amin..

~~that's all..take care~~

6 comments:

  1. tak taular..tapi yang penting beliau memperjuangkan islam..~~

    ReplyDelete
  2. satu contoh teladan yang baik :)

    ReplyDelete
  3. Iran ni majoriti dia Syiah.. Islam memang Islam tapi kene sedar Syiah dah byk menyimpang.. ape mende baik yg dorang buat je kita boleh ikut :) [link blog saya]

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..haah..
      ..ada betulnya..
      ..tp yg penting..
      ..janganlah ikut perangai tak elok dyorg..
      ..yg x elok jadikan sempadan..
      ..tak gitu??
      ..hehe~~

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...