Followers

~~KENAPA KITA KENTUT??~~


Assalamualaikum dan hi buat semua..hihee~~tajuk entry kali ni agak menggelikan anak tekak nurul ye..tapi best juga lau tahu kenapa kita kentut..ada sape-sape yang tak pernah kentut??sila angkat kaki sekarang!!!hihee~~~gurau jek...macam tak seronok je panggil kentut..okay!!kita tukar bahasa..fart!!!jom kali ni kita meninjau apakah itu fart..kenapa fart keluar angin tak keluar air ke??emas ke?let's check it out!!!~~

1) LELAKI mengeluarkan kentut sebanyak 1.5-2.5 liter sehari...WANITA sebanyak 1-1.5 liter sehari, dalam julat 5-20 kali sehari...

2) Tindak balas kimia diantara ASID PERUT dengan CECAIR USUS serta tindak balas BAKTERIA hasilkan GAS KARBON DIOKSIDA...

3) BAKTERIA hasilkan GAS HIDROGEN & METANA...

4) GAS KENTUT terdiri daripada 60% NITROGEN, 30% KARBON DIOKSIDA dan 10% CAMPURAN GAS METANA & HIDROGEN...

5) KOMPOSISI GAS yang keluar dari badan anda bergantung kepada beberapa faktor:
  • Makanan
  • Udara yang disedut
  • Jenis bakteria dalam usus
  • Tempoh masa kentut ditahan keluar
6) Lebih LAMA kentut ditahan, lebih BANYAK jumlah GAS NITROGEN yang terkandung dalam kentut....

7) Kenapa kentut berbau?
- kehadiran 1% GAS HIDROGEN SULIFIDA, INDOLE, AMMONIA dan SKATOLE...
- Kebanyakan KOMPOSISI yang membentuk bau busuk kentut ini terdiri daripada SULFUR....
- Lebih BANYAK KANDUNGAN SULFUR, lebih BANYAK SKATOLE &  skatole akan dihasilkan oleh BAKTERIA dalam usus, maka lebih BUSUKLAH kentut anda...
- KOBIS BUNGA, TELUR, BAWANG & DAGING = KENTUT BUSUK
- KEKACANG = KURANG BUSUK

8) Kenapa kentut berbunyi?
- disebabkan oleh GETARAN LUBANG DUBUR (anus)...
- TENAGA dan KEKUATAN bunyi kentut bergantung kepada HALAJU dan KUANTITI GAS  yang akan keluar....

semoga bermanfaat...

~~that's all..take care~~

16 comments:

  1. berbunyi sebab getaran?? mcm lagu p-ramlee la plak..

    Getaaarannn Jiiiiwaa......hehhehe :D

    ReplyDelete
  2. tak menahan ah si ku azhar tu.. mahahahaa... lawak doww...


    http://bulatmata.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. rinsyaryc:haha...tanya ku azhar ea.hee~~

    pendamba mawar: ye3x.hee~~

    ReplyDelete
  4. http://whereistheloveiz.blogspot.com/

    JOM FOLLOW

    ReplyDelete
  5. kenape orang pempuan kentutu sopan ahh..cam malu2 jewp..lelaki kentut..siap tungeng depan muke ag..hua55

    ReplyDelete
  6. reen datang follow sini.. :) jom follow reen :)

    ReplyDelete
  7. reen follow sini.. jom follow reen balik.. :)

    ReplyDelete
  8. jom follow reen balik.. :) reen follow sini

    ReplyDelete
  9. patut la aku kuat kentut..hhhhaa

    ReplyDelete
  10. edy fee: hahaa...da pecah temberang...~~

    ReplyDelete
  11. best la entry ni..

    jom terjah entry afiq yang baru
    http://afiqyassin.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..tq afiq..
      ..done terjah entry kamu..

      Delete
  12. waaa..sangat berinformasi entri awak ni ye @Nurul Honey? =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..hehe..
      ..sharing is caring..
      ..dakwah itu dituntut dlm islam..

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...