Followers

~~KHASIAT KACANG BOTOL~~


Assalamualaikum dan hello semua!!!lama tak berentry-entry ni kan??huhu..so, kali ni nurul nak kongsi dengan korang semua khasiat kacang botol..kenal tak dengan ulam yang best ni??hehe..kalau kat rumah nurul, memang ada je kacang botol ni..kitaorang tanam..makan gitu jek..memang best!!crunchy gitu..hehe..


-  biasanya  dijadikan ulam bagi masyarakat melayu.
- Psophocarpus tetragonolobus =  nama botani 
- tumbuh secara menjalar.
- Buahnya mempunyai empat cuping dan berwarna hijau muda atau hijau gelap.
- sedap dimakan ketika muda kerana rasanya yang ranggup dan tidak keras.


 khasiat kacang botol ialah:
-kacang botol muda mempunyai banyak kalsium,besi dan vitamin A.

-Ia mempunyai banyak protein.
-Daunnya mempunyai 5-7% protein,vitamin A,vitamin C dan garam galian.
-Kandungan asid amino kacang botol adalah sama dengan kacang soya.
-Kacang botol dapat mengubati serangan demam campak.
-Akar kacang botol dapat mengubati penyakit vertigo.
-Air bancuhan daun kacang botol dapat digunakan untuk mencuci mata yang bengkak dan bisul yang bernanah.
-Daun kacang botol ini juga boleh dimakan untuk mengubati ulser kulit.
-Kacang botol mengandungi 30% kandungan karbohidrat.

haa!!da tau kan??so, jomlah kita ramai-ramai cuba semaikan amalan makan ulam ni..banyak khasitanya..awet muda lagi..dapat mencegah kanser lagi..hee..

thats all..tq and take care my precious friends

6 comments:

  1. Saya selalu makan kacang botol .. Sedap kan kan kan ? Rangupp .. ! Selain tu , ada jugak khasiatnya . Bagus .. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. me 2!!!
      memang sedap!!
      keep up the good work k!!~~

      Delete
  2. cerita pakjoe datang terjah di blog nie... 4 c joe bg dekat blog nie cute,cun,comel,cantik niceeeeeee entry ..terjah sini sama k ada mcm2 tip tuto pakjoe nk kongsi dgn tuan blog..lg 1 klo tuan blog bg komen dekat blog pakjoe sekali pakjoe kn bls blk komen dekat blog..chat blog tidak dikira nie,http://pakjoe-pakjoe.blogspot.com/2011/12/korang-semua-jomlah-join-this-group.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih pakjoe..
      insyaAllah nurul akan ke blog pakjoe pulak k!!
      dan komen byk2!!
      hik~~

      Delete
  3. 30% carbohydrate?? Bleh gmuk tk kalau mkn kcang btol ni byk sgt??

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...x delah gemuk..
      bagus ape..
      as ulam..~~~
      hehe..

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...