Followers

~~TENAGA SOLAR PERTAMA DI DUNIA YANG MENJANA ELEKTRIK PADA WAKTU MALAM~~


Assalamualaikum dan hi lovey dovey sekalian..korang semua sihat ke??dah makan ke belum???kalau dah makan..solat???hurm..baguslah kalau dah ye..jangan sesekali tinggalkan solat k..

oklah..kali ni jom kita tinjau teknologi terbaru..memandangkan nurul ni seorang pensyarah dalam bidang tenaga solar, makanya nurul ingin berkongsi dengan korang semua tenaga solar pertama di dunia yang menjana elektrik pada waktu malam..amazing isn't???kalaulah nama pun solar (suria), korang semua mesti ingat yang elektrik hanya boleh dijana bila ada cahaya matahari je kan??kali ni dengan menggunkan kepakaran engineering solar, everything is possible..let's check it out!!


- terletak di Seville, Sepanyol, lebih daripada 2650 cermin disusun dan ditumpukan kearah tangki garam cair dengan bertujuan untuk memanaskannya supaya stim dapat dikeluarkan..



- dengan sinaran haba yang terkumpul, haba yang amat panas melebih 9000 darjah celcius yang telah menyebabkan air di seluruh tangki garam mendidih dan memacu turbin stim..


- Gemasolar Power Plant berharga  $ 410 juta (1271k juta) mampu menjana tenaga elektrik sebanyak 20Mega Watt dan dijangka boleh mencecah 70 peraus kapasiti pada tahun 2012..


- tenaga elektrik disimpan dan digunakan pada waktu malam dan ketiadaan cahaya matahari..


- merupakan stesen kuasa jenis solar terbesar di Eropah..

- pengeluaran tahunan kira-kira 110 giga watt joule yang boleh digunakan untuk 25000 buah rumah..


- beroperasi sekurang-kurangnya 6500 jam setahun..

- dapat mengurangkan pelepasan karbon dioksida pada utara which mean good..

isn't cool??sekarang ni prospek kerjaya dalam bidang solar sangat-sangat lah promising..tenaga solar akan menggantikan sumber tenaga lain yang akan kehabisan tak lama lagi..di Malaysia, kepakaran dalam bidang solar masih tak mencukupi..oleh itu, rebutlah peluang keemasan ini..dan make sure you get what it takes to be solar pro!!

~~semoga bermanfaat..take care~~

ps: do klik my nuff k..hee..




6 comments:

  1. menarik, untung lau Malaysia ad byk specialist bab ni, wpun hjn spjg thn, tp lau time panas, memang hot sgt2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..hurm..
      ..memang pun..
      ..satu2nya ipts yg menawarkan kursus solar..
      ..kcti..
      ..boleh lar..
      hee~~

      Delete
  2. salam..saya baru jer tamat degree lam elektrik sistem kuasa..saya mmg minat dalam bidang solar ni..jd saya nak tanya..ader x peluang2 kursus atau latihan dalam bidang solar ni untuk graduan..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr. N: i'm really sorry for late rep..
      kalau nk tau pasal peluang dlm bidang solar..memang banyak..sebb skrg da bnyk company solar yg dibuka..terbaru kat melaka..kilang solar terbesar di Malaysia..so far..kalau nk kursus, cuba usah kat kolej tesdec, kolej tu ada menawarkan kursus jangka pendek solar..antara pensyarah yg mengajar pun, nurul sekali..tupun, sbg part time je..~~

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...