Followers

~~BAHAYA KACANG SOYA~~


Assalamualaikum dan hi buat semua..sekali lagi, syukur Alhamdulillah kerana kita masih lagi diberikan kesempatan daripada ALLAH MAHA ESA untuk bernyawa di bumiNya..melaksanakan tanggungjawab kita sebagai khalifah di muka bumi ini..tazkirah di pagi hari..

kali ni, nurul ingin berkongsi mengenai BAHAYA KACANG SOYA...ramai yang tak tahu kacang soya ni sebenarnya merbahaya terutamanya pada perempuan..oklah, let's check it out..

1) meningkatkan risiko BARAH PAYUDARA
2) berupaya mempengaruhi dan MELEMBAPKAN MINDA
3) proses PERTUMBUHAN LUAR BIASA bagi kanak-kanak dan bayi dalam kandungan
4) mengandungi bahan kimia yang seakan-akan sama dengan HORMON ESTROGEN
5) pengambilan soya dengan kerap boleh MENGUBAH PERKEMBANGAN SEKSUAL
6) 2 GELAS SUSU SOYA SEHARI, boleh MENGUBAH KITARAN HAID
7) PHYTIC ACID yang terdapat pada kacang soya merupakan BAHAN ANTI-NUTRIEN
8) sekiranya proses penapaian kacang soya tidak SEMPURANA, ISOFLAVONE KURANG & TIDAK SESUAI DIMINUM
9) mengandungi PERENCAT ENZIM yg MENGHALANG PENYERAPAN TRIPSIN & ENZIM LAIN untuk proses PENGHADAMAN
10) menyebabkan GASTRIK, KEKURANGAN PROTEIN & ASID AMINO
11) mengandungi HEMAGLUTTININ & PERENCAT TRIPSIN yang  boleh MERENCATKAN PERTUMBUHAN KANAK-KANAK 
12) menyumbang kepada KANSER TOROID

see???banyakkan bahayanya..nurul dapat tahu kacang soya bahaya sebab belajar subjek pemakanan kat UKM ni..KUAH KACANG pun merbahaya jugak..the point here ialah hentikanlah pengambilan kacang soya..nurul dulu suka minum air soya ni tapi sekrang da lama berhenti sebab takut kot..tak pasal2 dapat penyakit free..tak mau...huhu~~

~~that's all..take care~~

21 comments:

  1. mmg xsuke pun minum air soya ni..

    la, ukm ke? same la.. =)

    ReplyDelete
  2. alamak....better stop after this.thanx 4 ur info =)

    ReplyDelete
  3. alamak..better stop after this..thnx for your info =)

    ReplyDelete
  4. nice info :) penah dengar kacang soya x elok.. tp ni bru tau detail :)

    ReplyDelete
  5. popoi:tq..hee~~
    echa takashimaya: wc..~~
    ekin: baguslah..dapat ilmu baru hari ni..~~

    ReplyDelete
  6. haziqah and atiqah: hehe..sharelah banyak2 k..~~

    ReplyDelete
  7. as salam..
    erk..dapat dari mana sumber ni??

    +__+

    pakcik dah la memang gemar air kacang soyaa


    >___<


    Jemput ziarah membaca entri pakcik.. ;)
    syukran..


    Pergi Mati..


    Cara meringankan solat dalam Islam


    Under Guise Of Friendship

    ReplyDelete
    Replies
    1. sumber ni sy dpt dr artikel dan internet...ok,,insyaAllah,nurul akan ke blog kamu pula ye~~

      Delete
  8. Replies
    1. sama2..
      sharelah ye dgn org juga..
      hee~~

      Delete
  9. kacang soya yang dah siap dalam kotak2 tu ke atau yg kita buat sndri air dia ? bukti sahih ke ni ? org tua2 selalu kata kacang soya bagus untuk otk kan. -.-'

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..kacang soya ni kaya dengan protein..nurul pernah tengok cerita mengenai kanser dimana penyebab utama kanser ialah kandungan protein yang tinggi.,kalau ikutkan al-quran pun,susu ialah minuman terbaik bukannya soya..banyak lagi bukti2 yg boleh mengatakan soya ni x baik...cuba check video ok..hehe~~

      Delete
  10. salam..
    singgah follow sini :)
    jom follow cik iena jugak(^_~)
    www.ienaeliena.com

    ReplyDelete
  11. mujurlah CikNuya xminum air soya :) hehe ! bertuah lorr . tq for the info :)

    ReplyDelete
  12. ye dop?? utk pregnant mom x elok ker? doktor ckp bgus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..x pasti lar tu..tp nurul memang x amalkan minum soya..kalau dulu, dlam peti sejuk mesti ada air soya, susu dan jus buah..tp bila da tau psl soya ni, terus x minum..kalau ikut Al-quran, minuman yg elok diminum ialah susu bukan soya dan soya ni air yg dicipta..ada agenda disebalik soya ni..

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...