Followers

~~TIPs KecAnTikAn MenGgUNaKaN lIMaU nIPiS~~


Assalamualaikum dan hi to all my dearest readers..kali neyh nurul nak kongsi tips petua kecantikan dengan menggunakan limau nipis..alar, limau nipis, buah hijau yg kecik2 tu..x kan x kenal kot??kalau x kenal. skroll kat bawah ye...
jajang!!!!nilar dy limau nipis~~

kalau nak tau, limau nipis ni banyak sangat khasiatnya..dr apa yg nurul baca dlm majalah, perahn limau nipis ni boleh menyembuhkan batuk bila dicampurkan dengan kicap dan sedikit garam..selain itu, air limau nipis ni dikatakan boleh menghilangkan rasa dahaga..konon2nye lar, air limau nipis ni mampu menyeimbangkan makanan berlemak..rasa masam pada limau nipis dan sejenis dengannya berperanan untuk membuang toksin dan juga membantu dlm menghilangkan racun dlm badan..oklah..apa tunggu lagi, let's check it out!!!

untuk rambut
limau nipis boleh menghilangkan kelemumur dekat kepala...kepada sape2 yg sangat x suka menggunakan bahan kimia tuh, eloklah amalkan pengambilan air perahan asam limau nih..then letak kat rambut..kalau bley, bungkus sekali rambut tuh.. biarkan beberapa minit...di samping boleh hilangkan kelemumur ianya juga baik untuk org yang selalu migrain.

untuk kulit badan

sapa yang nak hilangkan daki pd kulit elok lah gosok buah ni kat kulit...lepas tu boleh mencerahkan kulit....tp klau nak betul2 berkesan jangan lar buat sekali jer lepas tu, terus give up....kena amalkan selalu lah baru lar nampak hasilnya kan~~

Untuk ketiak yang berbau
siapkan limau nipis yang dicampur dengan kapur sirih... Setelah mandi, sapukan campuran ini pada ketiak dan biarkan beberapa jam sebelum dibasuh. Lakukan pada waktu pagi dan petang.

Untuk kuruskan badan
buat sesiapa  yg tengah risau dgn berat badan masing2, eloklah cuba petua ni....teh + air perahan limau nipis tanpa gula...ingat ye!!!!tanpa gula...gula ni sebenarnya boleh mempercepatkan proses penuaan..so, kurangkan gula dlm makanan...ngee~~teh + limau nipis ni eloklah di amalkan pada waktu pagi dan petang...

ketika demam
Petiklah 2-4 genggam daun limau nipis. Rebus dengan 2 hingga 4 gelas air. Gunakan air rebusan ini untuk menuam pesakit yang demam...Caranya dengan membasuh kain pada air rebusan dan diperas, lalu ditempelkan pada dahi pesakit.

ketika batuk
Ambil air limau nipis satu sudu teh. Campur dengan kicap manis. Minumlah tiga kali sehari. Cara lain untuk mengubati batuk ialah dengan memanggang limau nipis sebentar di atas api. Biarkan sebentar hingga menjadi suam-suam kuku, belah buah limau nipis tersebut, lalu langsung perah ke dalam mulut hingga mengalir ke tekak. Resipi ini juga baik untuk menyembuhkan selesema.
menghentikan tabiat merokok
Hisaplah sehiris limau nipis. Rasanya yang masam segar membuat anda terangsang untuk minum air putih. Lakukan beberapa kali sehari. Cara ini selain mengurangi keinginan untuk merokok, juga membantu membersihkan nikotin yang sudah terdapat pada gigi dan mulut.

see!!banyakkan khasiat limau nipis ni..selain kaya dengan vitamin c, ia juga kaya dgn kandungan mineral spt kalsium, pospor, potasium dan juga besi..dan utk pengetahuan korang, besi ni adalah antioksidan yg boleh mencegah kanser..btw, take care~~

10 comments:

  1. nice!..sama2 Sj pon baru je balajr~

    ReplyDelete
  2. pnh guna limau ni utk ketiak! hahahah



    klo rajen dtg la slalu blog SJ
    jom baca dan komen ! !shahjiehan [dot] com ! !: Saya Sayang emak saya

    ReplyDelete
  3. haha..tu r.,,kompem da x bau da ketiak tu..ok!!!blog sj best...x mcm blog sy..anw, thanks ye sbb sudi singgah..

    ReplyDelete
  4. thank untuk tip berenti rokok tu , boleh suruh ayah kte buat =)

    nnti jmput sinngah bgi komen untuk belog saya =)
    http://crazygoofyqeela.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. wc nazatul aqeela~~

    insyaAllah..nurul singgah nurul komen ok!!~~

    ReplyDelete
  6. yg utk rmbut yg kna cuba tu..

    PEREMPUAN PATUT RETI MENJAHIT TAK?
    KORANG RASA?
    http://pulsowanie.blogspot.com/2011/12/perempuan-patut-reti-menjahit.html

    ReplyDelete
  7. Habis 1 badan bau limau...ngeeee :).

    Jemput dtg blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..dah menyusuk dan follow kamu sekali..hii~~

      Delete
  8. Thank q atas tip ni..terima kasih banyak2

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...